Je tekst aanpassen na het testen
Je hebt je tekst getest, bijvoorbeeld via het stappenplan ‘Test je tekst’. Goed bezig! Tijd om de testresultaten te verwerken en daarmee je tekst te verbeteren. Welke feedback verwerk je wel (of juist niet)? En wat doe je als je van verschillende mensen heel tegenstrijdige feedback krijgt? Dat lees je op deze pagina.
Bepalen of je iets met feedback moet
Als je je tekst test, dan doe je dat met een aantal testpersonen. Dit aantal is niet enorm, dus het is dan extra belangrijk om iedere reactie op waarde te schatten. Soms is dat lastig, maar je moet alle feedback doornemen en afwegen. Deze vragen kunnen je daarbij helpen:
- Wijst de feedback op een groot probleem? Zo ja, waarom en voor wie is dit dan een probleem?
- Is de feedback in lijn met bestaande schrijfrichtlijnen en uitgangspunten voor bijvoorbeeld digitale toegankelijkheid?
- Zorgt aanpassing van de tekst mogelijk voor nieuwe onduidelijkheden in je tekst?
- Zijn er ook testpersonen die juist positief commentaar hebben op het stuk waar de negatieve feedback op kwam?
Omgaan met tegenstrijdige feedback
Soms komt het voor dat mensen over hetzelfde stuk tekst heel verschillende, soms zelfs tegenstrijdige feedback hebben. Helpen de vragen hierboven niet genoeg om te bepalen welke feedback ‘voorrang’ krijgt? Test dan opnieuw.
Kies bijvoorbeeld voor een A/B-test. Je test dan meerdere versies van dezelfde tekst, met daarin de verschillende soorten feedback verwerkt. Dit kan inzicht geven in welke feedback, en dus welke versie van de tekst, beter werkt voor je doel(groep).
Tips als je je tekst gaat aanpassen
Heb je alle feedback doorgenomen? En is het duidelijk wat er anders moet aan de tekst? Dan kun je je tekst aanpassen. Gebruik daarbij deze tips:
Kijk verder dan alleen woorden en zinnen
Onduidelijkheid in je tekst kan op woord- en zinsniveau zitten. Maar vaak zit onduidelijkheid ook in de structuur en opbouw van je tekst. Kijk dus ook of je daarin verbeteringen kunt aanbrengen. Vaak maak je daarmee de boodschap van je tekst als geheel al een stuk duidelijker.
Verbeteren door te verbeelden
1 beeld zegt meer dan 1.000 woorden: dit is niet voor niets een bekende uitspraak. Tekst en beeld combineren kan de begrijpelijkheid enorm vergroten. Dat kan op meerdere manieren, denk bijvoorbeeld aan de inzet van een beeldbrief.
Gebruik ook positieve feedback
Probeer na te gaan waarom bepaalde zinnen of alinea’s positieve feedback krijgen. Dat kan je helpen om oplossingen te bedenken voor zinnen en alinea’s die minder goed uit de test komen.
Soms is je tekst aanpassen niet de oplossing
Het testen van je tekst levert altijd waardevolle inzichten op. Soms zijn er inzichten waaruit blijkt dat niet de tekst zelf, maar andere factoren zorgen voor onduidelijkheid. Alleen je tekst aanpassen is dan niet de oplossing, hoeveel tijd je er ook in stopt. Neem dan even een stap terug, en kijk naar je doelen en de inhoud.
Kijk naar je doelen
Soms moeten jij en je collega’s de doelen herzien, omdat ze te ambitieus zijn. Verandering in houding of gedrag bereik je bijvoorbeeld vaak niet met alleen een tekst. Het heeft dan weinig zin om (alleen) de tekst aan te passen. Je kunt dan beter eerst nadenken over de doelen.
Misschien behaal je je doelen wel beter met een video, een online rekentool, of met telefonisch contact. Neem niet je tekst, maar het doel van je organisatie én de behoefte van de gebruiker als uitgangspunt.
Wil je meer weten over hoe en waarom je dat doet? Bekijk dan het webinar Van redigeren naar content ontwerpen.
Kijk naar de inhoud
Je communicatie is hoogstens zo goed als dat waarover je communiceert. Anders gezegd: is het onderwerp of proces waarover je tekst gaat onduidelijk of ingewikkeld? Dan kan je tekst dat niet oplossen. Probeer in gesprek te komen met de personen die verantwoordelijk zijn voor het onderwerp of proces in je tekst. En kijk of je samen de inhoud en de uitleg duidelijker kunt maken.
Doe mee met Testlab on Tour!
In 2025 kun je weer meedoen om zelf je tekst te testen. In het testtraject nemen we de stappen uit het stappenplan ‘Test je tekst’ door. Je leert tijdens 3 online bijeenkomsten van experts en andere deelnemers.